Regulacja poziomów
Regulacja poziomów może być wykorzystana do zmiany zakresu kolorów na obrazie (ekspozycja), łącznie z regulacją współczynnika gamma, na bazie kanał-po-kanale. Większość regulacji wykonywanych z użyciem poziomów polega na zmianie wejściowego i wynikowego punktu bieli, punktu czerni i szarego punktu obrazu. Punkt bieli jest najjaśniejszym kolorem, który jest obecny na obrazie, gdy punkt czerni jest najciemniejszym punktem obrazu. Szary punkt reprezentuje uśredniony kolor całego obrazu.
Każdy z kolorowych punktów obrazu może być regulowany z użyciem poziomów. W powyższym oknie dialogowym jest 5 wejść numerycznych i 5 próbek kolorów. Dwa po lewej w sekcji Wejście wskazują wejściowy punkt bieli i czerni. Kolory te mogą być regulowane za pomocą wejść numerycznych, suwaka na gradiencie (uchwyty są na dole i na górze) lub podwójnego kliknięcia na próbce kolorów. Punkt bieli po tej stronie okna dialogowego jest kolorem, który powinien być wyregulowany, aby stać się białym punktem wybranym po prawej stronie. Po dokonaniu regulacji kolory równie jasne lub jaśniejsze niż ten kolor zostaną dopasowane do wynikowego punktu bieli (na powyższym ekranie wynikowy punkt bieli pozostał przy domyślnej wartości - kolorze białym). Odpowiednio, wejściowy punkt czerni został wyregulowany w powyższym oknie dialogowym, aby najciemniejsze kolory obrazu wynikowego były po prostu czarne. Przez lekkie przyciemnienie punktu bieli robimy ten punkt równie jasnym jak biały w obrazie wynikowym, a przez lekkie rozjaśnienie punktu czerni robimy ciemne kolory obrazu obrazu absolutnie czarnymi. W oknie dialogowym wynikowy szary punkt został nieco rozjaśniony. Chociaż nie wpływa to to na czerń i biel obrazu, średni kolor zostanie w ten sposób rozjaśniony.
Dopasowania te powodują rozciągnięcie skali kolorów obrazu widocznego w postaci histogramu po obu stronach okna dialogowego. Histogram po lewej stronie wskazuje krzywą kolorów przed regulacją, reprezentując część obrazu odpowiadających danemu kolorowi. W powyższym przypadku histogram pokazuje, że znacząca część obrazu jest bliska czerni, z drugim wybrzuszeniem w pobliżu 40% od poziomu bieli. Niewielki szpic na samej górze wejściowego histogramu pokazuje, że pewna niewielka część obrazu jest całkowicie biała.
Przy domyślnych ustawieniach poziomu histogram wynikowy będzie równy wejściowemu. Każda regulacja wykonana na obrazie będzie jednak powodować aktualizację histogramu wynikowego, aby odpowiadać zmianom w obrazie. Skutkiem zwężania szerokości tego histogramu jest obraz o wyższym kontraście. Skupienie histogramu do postaci pojedynczego szczytu da w wyniku obraz o bardzo niskim kontraście. Za pomoca poziomów można wykonac dowolne dopasowania między tymi ekstremami. Na powyższym ekranie znacząca część obrazu jest przyciemniona, czego skutkiem jest duży szpic na dole. To samo dotyczy góry histogramu, gdzie spora część obrazu jest wybielona. W sumie histogram został mocno wyciągnięty, co jest widoczne w dużym kontraście obrazu.
Do tego momentu wszystkie dopasowania były wykonywane na kanałach, czerwonym, zielonym i niebieskim. Używając pól wyboru R, G, B (zobrazowanych poniżej), poszczególne kanały mogą być dopasowane osobno (nawet dwa jednocześnie). Na obrazie niżej współczynnik gamma został dopasowany w tym samym czasie do kanałów zielonego i niebieskiego, powodując ogólny spadek poziomu cyjanu. Podkreśla to poziom czerwieni na obrazie, jak pokazano niżej.
Copyright © 2006
Rick Brewster, Tom Jackson, and past contributors. Portions Copyright
© 2006 Microsoft Corporation. All Rights Reserved.