Interfejs użytkownika

Inne

Regulowanie krzywych tonalnych

Regulowanie krzywych może być wykorzystane do dopasowania kolorów z wysokim stopniem dokładności. Krzywe pozwalają dostroić natężenie każdego cienia, półcienia i światła na obrazie. W szczególności, mogą być użyte do wzmocnienia lub wygaszenia wybranych zakresów półcieni obecnych na obrazie w sposób, którego nie zapewnią Poziomy ani Jasność / Kontrast.

W przeciwieństwie do narzędzi Poziomy i Jasność / Kontrast, krzywe mogą być używane do swobodnego określania, jak jasny lub ciemny może być każdy cień, półcień i światło na obrazie. Kolory obrazu mogą być wręcz całkowicie odwrócone za pomocą krzywych.

Interfejs

Krzywe pozwalaja przemapować kolory obrazu za pomocą punktów kontrolnych na grafie, jak widać na sąsiadującej ilustracji i na przykładach poniżej. Gdy okno dialogowe Krzywe (Curves) ukazuje się po raz pierwszy, graf wygląda tak, jak na ilustracji po prawej stronie. Graf jest po prostu funkcją w sensie matematycznym. Poziome wartości są natężeniem wejściowym (zmienna X zmienia się od 0 do 255, od cieni, przez półcienie do świateł), natomiast pionowe - natężeniem wynikowym (zmienna Y zmienia się od 0 do 255, od ciemnych, przez średnie do jasnych).

Oznacza to po prostu, że przekształcanie lewej części wpływa na cienie obrazu (ciemniejsza część), środkowej na półcienie, a prawej na światła (jaśniejsza część). Przesuwanie krzywej powyżej domyślnego położenia na przekątnej spowoduje rozjaśnienie modyfikowanych obszarów (cieni, półcieni lub świateł), a przesuwanie poniżej domyślnej pozycji - ich przyciemnianie.

Krzywa jest modyfikowana za pomocą punktów kontrolnych. Punkty kontrolne są dodawane przez kliknięcie gdziekolwiek poza istniejącymi już punktami kontrolnym. Usuwać je można za pomocą klikania nad nimi za pomocą prawego przycisku myszy. Aby przesunąć punkt kontrolny, kliknij na nim i przeciągnij myszą w nowe położenie. Zwróć uwagę, że nie można mieć dwóch punktów w jednej linii pionowo, jeden nad drugim, gdyż oznaczałoby to, że dane natężenie koloru byłoby jednocześnie rozjaśniane i przyciemniane, co nie jest oczywiście możliwe.

Poniżej jest przykład wykorzystania krzywych w obrazie. Oryginalny obraz jest po lewej stronie, a wyregulowany za pomocą krzywych - po prawej. Krzywa nakreślona w oknie pokazuje, że ciemnie odcienie obrazu powinny być przyciemnione (poniżej przekątnej), a jasne - rozjaśnione (powyżej przekątnej). W wyniku otrzymujemy obraz który ma głębsze ciemne i żywsze jasne fragmenty, zachowując w dalszym ciągu definicję oryginalnego obrazu.

Regulowanie wielokanałowe

Domyślnie krzywe wykorzystują jasność obrazu (Luminosity) do dopasowania natężenia. Alternatywnie można to wykonać za pomocą kanałów Red, Green i Blue, wybierając opcję RGB na rozwijanej liście Transfer Map w górnej części okna dialogowego.

Gdy wybierzesz ten tryb, nowe punkty kontrolne będą wpływać na kanały kolorów zaznaczonych polami wyboru w dolnej części okna dialogowego. Aby pracować z pojedynczym kanałem lub dwoma kanałami, po prostu je zaznacz, a pozostałe pozostaw puste.

Obraz poniżej został wyregulowany za pomoca krzywych tak, aby zwiększyć kontrast i nasycenie obrazu, a w szczególności skompensować nasycone już porcje psiego futra poprzez zmniejszenie natężenia niektórych jaśniejszych czerwieni. Zwróć uwagę, że obraz ma żywsze kolory, głębsze ciemne fragmenty i nie wydaje się szary, jak oryginał.

Inne możliwości

Jak powiedziano wyżej, krzywe można wykorzystać do odwrócenia wybranych kolorów obrazu. W pniższym przykładzie fotografia samochodu została wyregulowana za pomocą krzywych, aby uzyskać wynik niemożliwy do uzyskania innymi sposobami, jak Poziomy czy Odcień / Nasycenie:



Copyright © 2006 Rick Brewster, Tom Jackson, and past contributors. Portions Copyright © 2006 Microsoft Corporation. All Rights Reserved.