Interfejs użytkownika

Inne

FAQ (Często zadawane pytania)

Niniejszy FAQ jest aktualny w chwili wydania bieżącej wersji Paint.NET. Najaktualniejszy jest dostępny zawsze online.

[Z Sieci: Kiedy pojawi się wersja 3.0]

[Z Sieci: Zamierzamy pokazać wersję beta w grudniu 2006, a wersję finalną w lutym 2007.]

Czy Paint.NET jest bezpłatny?

Tak, Paint.NET jest naprawdę bezpłatny, w tym sensie, że nie pobieramy za niego żadnych opłat.

Czy Paint.NET zastąpi kiedyś Paint w Windows?

Nie ma planów włączenia Paint.NET do Windows. Ale zawsze możesz pobrać go za darmo z naszej strony.

Czy Paint.NET jest zoptymalizowany dla procesorów dwurdzeniowych? I Właśnie kupiłem sobie Athlon X2 ...

Tak, Paint.NET został zoptymalizowany dla systemów wielordzeniowych i wieloprocesorowych już w pierwszej wersji. Wszystko, od renderingu, składania warstw, zapisywania/ładowania plików .PDN, kopiowanie dużych obszarów, zostało zoptymalizowane. Nasze benchmarki pokazują bardzo duże skalowanie wydajności w zależności od liczby rdzeni w systemie. Przetestowaliśmy wszystko na maszynach od zwykłego, pojedynczego procesora do poczwórnego, dwurdzeniowego procesora Opteron (tak, to jest 8 rdzeni, tak był strasznie szybki).

Czy Paint.NET obsługuje procesory 64-bitowe?

Tak. Paint.NET v2.6 ma wbudowaną obsługę dla trybu 64-bitowego, jeśli twój procesor i system go obsługują. Przykładowo, jesli masz procesor Athlon 64 i używasz Windows XP Professional x64 Edition, będziesz miał większą wydajność i możność pracowania z większymi plikami.

Gdzie jest narzędzie kadrowania obrazu?

Tuż przed nosem, żeby tak powiedzieć. Po prostu zaznacz obszar do kadrowania za pomoca jednego z narzędzi zaznaczania. Możesz ten obszar przesuwać, skalować, a nawet obracać za pomocą narzędzia Operacje na zaznaczeniu (drugi wiersz, druga pozycja w Oknie narzędzi). Na koniec kliknij polecenie Przytnij do zaznaczenia w pasku narzędzi (albo naciśnij Ctrl + Shift + X). Jeśli chcesz ybrać np. obszar 4x6 cali, upewnij się, że wybrana jest odpowiednia jednostka miary (w pasku narzędziowym lub w menu Widok -> Jednostki), a potem obserwuj w pasku stanu, jak duże jest kreślone zaznaczenie.

Dlaczego nie są obsługiwane Windows 98 i ME?

Te przestarzałe systemy nie są obsługiwane z wielu przyczyn. Po pierwsze, zmuszałoby nas to do testowania programu w starszych wersjach Windows. Nie mamy ani czasu, ani wyposażenia, ani tych systemów. Po drugie, radykalnie skomplikowałoby to proces instalowania, która i tak jest wystarczająco skomplikowany. Po trzecie, osłabiłoby to funkcjonalność programu, zmuszając nas do jej zredukowania. Korzystamy z funkcji Windows, które nie są dostępne, jeśli nie masz przynajmniej Windows 2000 lub XP. Jedną z tych cech jest możność konsekwentnego używania Unicode'u (w opozycji do ANSI) w ciągach znakowych, co jest warunkiem zgodności z techniką "rich text" i pozwala na obsługę międzynarodowych wersji. Inne funkcje dotyczą bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności.

A co z obsługą Windows Vista?

Paint.NET v2.5 i v2.6 pracują w aktualnych wersja beta Vista, aczkolwiek jest jeszcze kilka spraw, którym sie przypatrujemy. Planujemy włączenie do przyszłych wersji udogodnień specyficznych dla Windows Vista.

Dlaczego nie mogę skanować lub drukować?

Są trzy możliwe przyczyny. Jedna to ta, że używasz Windows 2000. My korzystamy w programie z WIA v2.0 (Windows Image Acquisition) jako interfejsu drukowania i skanowania, a komponent ten jest dostępny dopiero w Windows XP SP1 lub nowszym.

Po drugie, jeśli nie możesz skanować, to być może skaner nie obsługuje WIA. Możesz to sprawdzić w panelu kontrolnym, w "Skanery i aparaty fotograficzne". Niektóre skanery wymagają specjalnego oprogramowania lub sterowników.

Wreszcie, jeśli masz Windows Server 2003, powinieneś wiedzieć, że system Windows Image Acquisition nie jest w nim domyślnie włączony. Po prostu ustaw go na "Automatic" - powinien pracować.

(1) Czy kiedykolwiek program będzie przeniesiony do Mac OS, Linuks czy innych systemów operacyjnych?
(2) Co z obsługą Mono? Czy to nie byłoby naprawdę łatwe?

Nie będziemy nigdy wspierać bezpośrednio Mac OS, Linuksa, Mono czy innych platform. Nie dlatego, że ich nie lubimy - to po prostu zupełnie inne platformy programistyczne niż WIndows + .NET. Wszystkie mają swoje zawiłości implementacyjne, bugi i problemy. Pamiętajcie, że jest nas w projekcie jedynie trzech. Mamy tyle tylko czasu, aby skoncentrować się wyłącznie na Windows + .NET, i możemy zapewnić w ten sposób najlepsze efekty. (Na marginesie: Tak, to byłoby technicznie możliwe, ale jesteśmy programistami w środowisku Windows o wieloletnim doświadczeniu na tej platformie, a o żadnej w Linuksie i Mac OS. Nie chcieliibyście zapewne, abyśmy pisali kod na inne systemy, gdyż prawdopodobnie byłby wadliwy lub powolny.)

Jak chodzi o łatwość: może tak, może nie. Za każdym razem, gdy dodajemy obsługę nowej platformy, nakładamy na siebie dodatkowy ciężar. Gdy dodajemy coś lub zmieniamy, musimy przetestować mnóstwo rzeczy na każdej obsługiwanej platformie. Nie wspominając o tym, że dostajemy wiele raportów o błędach od użytkowników wersji beta, dla których musimy znaleźć rozwiązania.

Obecnie obsługujemy Windows 2000 z .NET, Windows XP/Server 2003 z .NET, 64-bit Windows XP/Server 2003 z .NET i 64-bit Windows for Itanium z .NET. Obsługa Mono, nawet w Windows, podwoiłaby tę listę, np. Windows 2000 z Mono, Windows XP z Mono etc.

Jak zawsze, kod źródłowy jest dostępny, więc każdy chętny może sam to zrobić.

Dlaczego nie mogę wczytywać lub zapisywać plików icon (.ico)?

Ikony są pomyślane jako obrazy o zróżnicowanych rozmiarach i głębi kolorów. Paint.NET pracuje z pojedynczymi obrazami złożonymi z wielu warstw, które mają te same rozmiary i 32-bitową głębię kolorów. Dlatego Paint.NET byłby dość okropnym edytorem ikon. Polecamy w zamian wypróbowanie Axialis IconWorkshop (od tłum. - w forum Paint.NET dostępna jest wtyczka dla plików ikon i kursorów).

Czy Paint.NET bazuje na kodzie Paint?

Nie. Paint.NET został napisany na nowo i jest całkowicie odrębnym programem, za wyjątkiem samej nazwy. Ewentualne podobieństwo jest zamierzone i nie jest przypadkowe, ani nie wynika z przejęcia kodu źródłowego.



Copyright © 2006 Rick Brewster, Tom Jackson, and past contributors. Portions Copyright © 2006 Microsoft Corporation. All Rights Reserved.