Wprowadzenie do Logomocji

Jestem żółwiem Logomocji


Logomocja, polska edycja Imagine  jest to nowa wersja Logo, znana na świecie pod nazwą Imagine Logo. Jest to nowe, obiektowe środowisko programistyczne, które zastąpiło Logo Komeniusza.


Poniżej zamieszczone są najważniejsze nowości w Logomocji w porównaniu z innymi wersjami Logo.


Bezpośrednie rysowanie na ekranie - przycisk  z paska narzędzi otwiera przybornik do rysowania:

Narzędzia do rysowania są bardzo podobne do tych, które są w edytorze Paint. Korzystając z nich, można rysować bezpośrednio na ekranie.


Zapisywanie (i ładowanie) tła w dowolnym formacie graficznym. Wybór z menu podręcznego.


Zmiana koloru tła. Wybór z menu podręcznego strony:

Ustalenie koloru tła następuje przez kliknięcie myszką w zaznaczony kwadracik i wybór odpowiedniego koloru.


Do rysowania i malowania używamy szerokiej gamy kolorów.
Korzystamy z niej podając
:

  • liczbę całkowitą od 0 do 15 włącznie oznaczająca jeden z 16 kolorów podstawowej palety;

lub

  • nazwę koloru spośród nazw: biały, czarny, karminowy, różowy, fioletowy, ciemnoniebieski, niebieski, jasnoniebieski, błękitny, ciemnozielony, zielony, oliwkowy, żółty, pomarańczowy, brązowy, jasnoczerwony, czerwony, szary;
    każdy kolor ma odcienie, na przykład od ciemnoniebieski1 do  ciemnoniebieski12, tak jak widać na rysunku poniżej;

lub

  • kod RGB, na przykład [128 128 0];

lub

  • słowo jld oznaczające losowy kolor, wybrany z zakresu około 200 ustalonych kolorów.


Łatwy wybór koloru. Wystarczy w trybie bezpośrednim napisać polecenie (np. ukp lub ukm) i nacisnąć klawisz Enter. Pojawi się okienko wyboru koloru, takie jak na rysunku obok.


Przeciąganie. Miłą rzeczą jest możliwość przeciągania żółwia po ekranie za pomocą myszki. Wystarczy napisać przeciąganie ”prawda lub we właściwościach żółwia na zakładce Postać zaznaczyć przy słowie Przeciąganie. Od tej pory żółw może być ciągnięty lewym przyciskiem myszy. Jeśli jednocześnie żółw ma opuszczony pisak, to podczas przeciągania będzie rysowana linia.

Spróbuj chwycić żółwia myszką i przesunąć go w inne miejsce.


Klonowanie żółwia (lub innego obiektu).

Z menu podręcznego obiektu, który chcemy klonować wybieramy Kopiuj do schowka.

W wybranym miejscu ekranu z menu podręcznego wybieramy Wklej ze schowka.

 

Powstanie identyczna kopia klonowanego obiektu.

 


Żółw animacyjny - każdy żółw może być z „natury” animacyjny jeśli posiada tzw. klatki (niezależnie od faz) w swojej postaci.


Żółw o postaci rysunku, na przykład: wielokąt [powtórz 4 [np 40 pw 90]]

Wielokąt będzie rysowany kolorem ustalonym dla pisaka, wnętrze będzie zamalowane kolorem ustalonym jako kolor malowania (oba można wybrać na zakładce Pisak). Postać żółwia będzie automatycznie przerysowywana po każdorazowej zmianie kierunku żółwia.

Żółw który ma postać rysunku (kwadratu, takiego jak na rysunku obok) rysuje okrąg, pisak ma ustalony tryb odwracanie.


Losowanie – funkcja jld, która może być daną wielu poleceń (na przykład naPoz, ukp itd.) jako substytut losowej wartości. Na przykład, ugp jld jest równoważne z ugp  1 + losowa 20; pw jld jest równoważne z pw 1 + losowa 90 itd. Zakres losowości, którą wyraża jld zawsze zależy od kontekstu – polecenia, w którym zostało użyte.


Procesy - każdy z żółwi w projekcie poniżej wykonuje niezależny proces. Jeden biega po kwadracie, drugi za nim goni, trzeci i czwarty rysują kwiatki. Kliknij w przycisk Start, aby uruchomić te procesy.

co N lista poleceń - uruchamia proces powtarzający, co N milisekund podaną listę poleceń,
na przykład
co 50[np 1 pw 1] co 50 milisekund wykonaj jeden krok naprzód i obróć się w prawo o 10 (rób tak "bez końca").


Zdarzenia związane z żółwiem

  1. Najedź kursorem myszy na postaci żółwia. Co się stało?

  2. Cofnij kursor myszy z postaci żółwia. Co się stało?

  3. Wciśnij kilkakrotnie lewy przycisk myszy na postaci żółwia. Co robi żółw?

  4. Teraz wciśnij kilkakrotnie prawy przycisk myszy na postaci żółwia. Co robi żółw?

Każde zdarzenie ma określoną nazwę oraz treść zdarzenia. Nazwa określa warunek wystąpienia zdarzenia.
Treść zdarzenia
jest listą poleceń do wykonania, gdy warunek zostanie spełniony.

Na przykład zdarzenie gdyWciśnięty dla przycisku oznacza, że treść zdarzenia zostanie wykonana, gdy przycisk zostanie wciśnięty.

Obserwowaliście zdarzenia:
  1. gdyMyszNajedzie - żółw zwiększał swoją postać trzy razy

  2. gdyMyszZjedzie - żółw wracał do normalnej wielkości

  3. gdyLewyWciśnięty - żółw obraca się w prawo o 900

  4. gdyPrawyWciśnięty - żółw przemieszcza się po ekranie w losowo wybrane miejsce


Projekt kwiatki na łące

Jak to działa?

Żółw ma zdefiniowane zdarzenie gdyCiągniesz, treścią zdarzenia jest procedura ciągnij.

oto ciągnij

   

ukp jld ugp 30 opu

kolor pisaka losowy, grubość 30, pisak opuszczony

powtórz 5 [np 30 ws 30 pw 72]

rysuje kwiatek

ukp jld kropka 30

kolor pisaka losowy, rysuje kropkę o średnicy 30

pod czekaj 200

pisak podniesiony, czekaj 200 milisekund (odstęp)

już