Strona główna ˇ Pobieranie ˇ Galeria zdjęć ˇ Artykuły ˇ Pogoda ˇ Prognoza pogodyPiątek, Marzec 29, 2024
Projekt - Kierunek Przyszłość
Informacja Informacja
Regulamin rekrutacji Regulamin rekrutacji
Deklaracja przystąpienia Deklaracja przystąpienia
Zgoda na przetwarzanie danych Zgoda na przetwarzanie danych
Plakat Plakat
Nawigacja
Portal
  Strona główna
  Zadaj pytanie
  Artykuły
  Pobieranie
  Linki
  Pogoda
  Galeria zdjęć
  Archiwum newsów
  Mapa serwisu
  Imieniny
  Jakość powietrza
  Gmina Gdów
  Parafia w Niegowici
  Podstawy HTML
  HTML dla "Zielonych"
  Logomocja

Wojewódzki Festiwal Językowy
  Regulamin Festiwalu
  Formularz zgłoszeniowy (pdf)
  Formularz zgłoszeniowy (doc)

Projekty edukacyjne
  Centres

Przedmiotowe Zasady Oceniania
  Informatyka-Trzaska

Najwięcej Newsów dodali
   admin[596]
   bibliotekarz[70]
   Ziemianek[61]
   Dyrektor[53]
   Pietak[47]
   PatrykW[27]
   Weronika Kocwa[23]
   korfanty[20]
   Agnieszka Dlugosz[19]
   Kopec[19]
   Kosciolek[12]
   Maria Zyla[11]
   Ola Chyrc[8]
   pedagog[7]
   Tekiela[6]
   Bibliotekarz szkolny[4]
   Sopata[3]
   Dorota Wolska[1]
Nasza Szkoła

Witamy
na stronie
Gimnazjum
im. księdza Karola Wojtyły
w Niegowici
 Niegowić 62,
tel. (012) 251-95-15

powiat wielicki
woj. małopolskie

gimniegowic@poczta.onet.pl
dyrektor:rajle@wp.pl
administrator: bogtr@wp.pl
Recenzja - "Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka"

Libiszowska – Żółtkowska M., Ostrowska K. red., Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka. Delfin, Warszawa 2008.

 Książka pod red. Marii Libiszowskiej – Żółtkowskiej i Krystyny Ostrowskiej jest zbiorem różnych artykułów, w których autorzy, pracownicy uniwersyteccy – specjaliści z zakresu różnych nauk społecznych, starają się przybliżyć czytelnikowi problem agresji i przemocy w szkole. Autorki we wstępie wyjaśniają znaczenie terminu agresja i przybliżają tematykę poszczególnych artykułów.

Artykuły przedstawione w książce napisane są przystępnym dla czytelnika językiem. Każdy z nich zakończony jest podsumowaniem zawartych w nim treści, dzięki czemu odbiorca otrzymuje kwintesencję informacji i najważniejszych myśli, którymi kierował się autor.

Artykuły przybliżają czytelnikowi problem agresji. Ukazują go z różnych wzajemnie uzupełniających się perspektyw, patrząc na niego z punktu widzenia nauk społecznych. Wyjaśniają przyczyny negatywnych zachowań społecznych, których odpowiednia diagnoza powinna być punktem wyjścia do podjęcia odpowiednich działań przez społeczeństwo. Podają odpowiedzi na pytania o środki zaradcze, czyli co zrobić, aby ograniczyć lub wyeliminować agresywne zachowania wśród dzieci i młodzieży.

Bardzo przydatna dla czytelnika jest zaprezentowana w artykule Krystyny Ostrowskiej ankieta diagnostyczna typu self-report opracowana przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN. Autorzy ankiety prezentują ciekawy zestaw pytań obejmujący wszelkie rodzaje zachowań agresywnych poczynając od agresji fizycznej poprzez psychiczną, seksualną, samoagresję aż do zachowań skutkujących interwencją policyjną (kradzieże, bójki itp.). Ankieta ta, patrząc na problem zarówno z punktu widzenia agresora (sprawcy) jak i ofiary (ulegającego agresji), może posłużyć jako wzór do wykorzystania w każdej placówce oświatowej.

Na podstawie przeprowadzonych badań (właśnie poprzez różnego rodzaju ankiety) autorzy pierwszych czterech artykułów Krystyna Ostrowska, Beata Gruszczyńska, Aleksandra Szymanowska, Marek Kulesza udowadniają, iż poziom agresji wśród dzieci i młodzieży znacznie wzrósł w ostatnich latach. Potwierdzają to statystyki policyjne i sądowe – o których wspomina Beata Garszczyńska. Problem narastania agresji i przemocy związany jest zarówno ze środowiskiem domowym (skąd dziecko powinno w pierwszej kolejności wynieść zasady, wzorce i wartości, gdzie powinno nauczyć się krytycznego stosunku do czytanych i oglądanych w mediach treści), jak i środowiskiem szkolnym (gdzie dziecko powinno czuć się bezpiecznie). Szkoła powinna stworzyć warunki bezpiecznego pobytu opartego na atmosferze życzliwości, zaufania i wsparcia ze strony nauczycieli. Czynnikiem prowadzącym do agresji – jak wskazuje M.Kulesza – jest również problem wyobcowania dzieci, braku integracji i więzi społecznych części uczniów, etykietowania ze strony nauczycieli. Brak zrozumienia ze strony nauczycieli poparte nieodpowiednim przygotowaniem dzieci do bezpiecznego życia wyniesionego z domów rodzinnych znacznie wpływa na pogłębianie procesu agresji wśród dzieci i młodzieży.

Autorzy poddają jednak w wątpliwość wiarygodność niektórych badań. Jak twierdzi Aleksandra Szymanowska, niektórzy nauczyciele mimo anonimowości przeprowadzanych ankiet starali się przedstawiać swoje szkoły w bardzo pozytywnym świetle. Natomiast na wyniki badań Beaty Gruszczyńskiej wpływ mogły mieć przemiany demograficzne (zmniejszenie populacji w wieku 13-17 lat). Nie ulega jednak wątpliwości, iż problem agresji w szkole jest obecny i należy z nim walczyć. Udział młodzieży w przestępstwach różnego typu (również narkotykowych), coraz częstsze przypadki agresywnego zachowania dziewcząt niepokoją bardzo. Faktem jest, iż obowiązujące prawo nie ułatwia walki z tego typu zachowaniami. Statystyki potwierdzają, iż kary za popełniane czyny są znikome, co daje przyzwolenie na ich popełnianie.

Polecam tę książkę każdemu, kto chce bliżej poznać teorie wyjaśniające przyczyny występowania i zwiększania się poziomu zachowań agresywnych w ostatnich latach (bo przecież problem agresji towarzyszy nam od zarania dziejów). Analizują je m.in.: Andrzej Rajzner, Tadeusz Pilch, Lesław Pytka, Jadwiga Królikowska, Joanna Szybińska. Autorzy artykułów zwracają uwagę na czynniki zewnętrzne (środowiskowe) i sytuacyjne, które wpływają na narastanie problemu agresji. Apelują przede wszystkim do placówek oświatowych w których nasilenie się zachowań agresywnych wśród młodzieży świadczy o zachwianiu funkcji wychowawczej szkoły (uwidacznia się to w braku komunikacji między podstawowymi jednostkami społeczności szkolnej – uczeń, nauczyciel, rodzic). Zwracają  uwagę na wczesne zapobieganie poprzez wzmacnianie czynników chroniących, w razie pojawienia się problemu wczesne jego zdiagnozowanie i korekcję polegającą na edukacji i leczeniu. Przydatne do tego są różnego rodzaju programy profilaktyczne które powinny być wdrażane już w edukacji przedszkolnej, gdyż na tym etapie rozwoju powinno się rozpocząć kształcenie kompetencji społeczno – emocjonalnych. Przykłady takich programów jak i zasady wdrażania ich w programy edukacyjne szkół możemy znaleźć w artykułach Janusza Surzykiewicza, Katarzyny Sawickiej i Andrzeja Bałandynowicza. Programy mają szansą powodzenia pod warunkiem przeprowadzenia rzetelnej diagnozy, odpowiedniego planowania, prowadzenia ich przez odpowiednio wykwalifikowane kadry, włączenie do działań wszelkich instytucji z którymi nasi podopieczni mają kontakt tzn. rodzina, szkoła, środowisko lokalne, media i sprawdzenia efektów czyli ewaluacji.

Bardzo ważna jest również odpowiednia polityka społeczna i edukacyjna  państwa. O zadaniach i ułomnościach tej polityki wspomina Tadeusz Pilch, Lesław Pytka i Danuta Lalak. Brak odpowiednich nakładów finansowych państwa, zła koniunktura gospodarcza, zubożenie (pauperyzacja) społeczeństwa nie zmniejsza problemu agresji. Do tego dochodzi wirtualna rzeczywistość naszpikowana przemocą i brak wzorców do naśladowania przez młodych ludzi.

Jak pisze J. Królikowska „Młodych ludzi łatwiej jest obwinić, uczynić problemem, zaatakować razem z rodzicami i reprezentującymi niedoinwestowanie szkolnictwo nauczycielami, niż dogłębnie i szczerze przyjrzeć się sprawie w szerszym kontekście norm, wartości i wzorcowych zachowań”.

Opracowała Katarzyna Kościółek

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Gimnazjum
Hymn szkoły Hymn szkoły
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zegar
Nasz Patron
Kalendarium 1920-1978 Kalendarium 1920-1978
Młodość Młodość
Okupacja Okupacja
Kapłaństwo Kapłaństwo
Biskup Wojtyła Biskup Wojtyła
Kardynał Wojtyła Kardynał Wojtyła
Pontyfikat 1978-1990 Pontyfikat 1978-1990
Pontyfikat 1991-2005 Pontyfikat 1991-2005
Pielgrzymki do Polski Pielgrzymki do Polski
Wszystkie Pielgrzymki Wszystkie Pielgrzymki
Papieskie dokumenty Papieskie dokumenty
Twórczość Twórczość
Testament Testament Jana Pawła II
W Niegowickiej Parafii W niegowickiej Parafii
W Niegowickiej Parafii Jak Go pamiętamy
Orlik 2012
Orlik 2012 Regulamin (pdf)
Postanowienia ogólne Postanowienia ogólne
Korzystanie z obiektu Korzystanie z obiektu
Sankcje i odpowiedzialność Sankcje i odpowiedzialność
Telefony alarmowe Telefony alarmowe
Rezerwacja Rezerwacja
Najbliższe wydarzenia
Statystyki
Gimnazjum w Niegowici
WITAJ
klasa3c
jako nowy uzytkownik

Zarejestrowanch Uzytkowników: 25

Głównych administratorów: 1
Administratorów: 11
Uzytkowników: 13

Użytkownicy Online:

admin74 tygodni
Dyrektor278 tygodni
Ziemianek323 tygodni
bibliotekarz355 tygodni
Pietak361 tygodni

Gości Online: 2

Twoje IP: 18.232.88.17

Kategorie Forum 2
Tematów na Forum 1
Postów na Forum 2
Komentarzy 4
Księga Gosci
News'y 987
Artykuły 249
Albumy
Zdjecia
Plików w Downloadzie 4
Kategorii w Linkach 8
Linków 42
Postów w shoutbox'ie
Obecny adres IP
18.232.88.17
Licznik
pozostało

do końca roku szkolnego
Kursy walut
Kursy walut w MyBank.pl
Notowanie z 2024-03-28
USD0.56%4,0081 zł
EUR0.09%4,3191 zł
CHF0.48%4,4228 zł
GBP0.29%5,0474 zł
name
Gimnazjum im. Księdza Karola Wojtyły w Niegowici Copyright © 2005-2018
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody właściciela strony zabronione